onepint.blogg.se

Följ med mig när jag brygger och dricker mig igenom Brewing classic styles

Första bryggningen American pale ale

Kategori: Allmänt

Den första bryggningen från boken kommer att bli en american pale ale. Jag kommer inte att ta recepten i den ordningen dom är i boken utan jag kommer att hoppa lite och brygga det jag är sugen på. Så då jag på senare tid haft ett sug efter öl som är åt det mer humlerika hållet så väljer jag att brygga en APA.
Jag kommer att göra så få ändrigar i recepten som jag bara kan,men tyvärr så får man ibland ändra lite eftersom vi i sverige inte alltid har tillgång till samma saker som dem har i usa (Där recepten är hämtade ifrån.)
 
Så här står det i boken om American pale ale
A clean, fresh, hoppy beer with enough malt backbone to carry moderate hop character and biterness.
 
Jag har själv nästan alltid valt en öl som är mer maltig än humlerik. Men nu på senare tid efter att ha druckit en hel del IPA som tex Jack hammer från brew dog, så har jag blivit mer och mer sugen på en öl som inte är allt för mycket alkohol, men ändå en bra balans mellan humle och malt.
 
Min utrustning klarar bara av att jag brygger 12L åt gången,så jag brukar köra dubbla batcher och avsluta dagen med 24 L i hinken.Det kommer upp litte bilder senare på utrustningen bara för att visa hur det ser ut och hur det fungerar.
 
så här ser riktlinjerna ut för en pale ale enligt boken Brewing classic styles
 
OG 1.045-1.060
FG 1.010-1.015
IBU 34-45
COLOR 10-18 EBC
ALCOHOL 4,5-6,2%
 
Så här skriver SHBF (Svenska Hembryggareföreningen) om American pale ale
 
Pale Ale (APA)

Ölstilen utvecklades i USA mot slutet av
1970-talet som ”American Pale Ale”. I början
var användandet av amerikansk Cascade-humle
dominerande. Därefter har odlandet och användandet
av nya moderna humlesorter med de
för öltypen önskvärda tonerna av citrus, fruktoch
blommighet spridits över hela världen.
Ölet ska ha en tydlig humlekaraktär där moderna
humlesorter bidrar med citrus, fruktoch
blommighet, framför allt i aromen. Ölet
får dock inte vara obalanserat humligt, utan det
ska ha ett tydligt maltstöd från ljus malt med
inslag av viss karamellighet. Färgen är relativt
ljus. Ofta används renjäsande jäststammar för
att hålla fruktigheten på en låg nivå.
 
Kortfattad karaktärsbeskrivning: Lätt och
humlefrisk ale med kompletterande maltighet.
 
Färg/Utseende: Gyllengul till ljust kopparfärgad.
Köldgrumling är tillåten.
 
Bouquet/Arom: Aromhumlad med moderna
humlesorter ska ge en fruktig humlearom
på medium till hög nivå. En liten karamellig
maltton bör finnas som kompletterar humlen.
 
Smak: Humlesmaken ska vara hög. Amerikanska
och andra nya humlesorter används för
att ge karakteristiska citrusaktiga och fruktiga
nyanser.
En liten till medium karamellmaltighet ska balansera
humlesmaken.
Friska/fräscha fruktestertoner bör förekomma
i låga till höga nivåer. Ingen eller mycket liten
diacetylton.
Beskan ska vara medium, men får absolut inte
dominera.
 
Munkänsla: Medium kropp. Ska ge en ren
och krispig känsla, ej sötsliskig.
 
Förebild: Pale Ale 5,6% /Sierra Nevada - Inferno
4,4% /Oakham Ales – Pale 31 4,8% /Firestone
Walker
 
receptet jag kommer att brygga kommer att se ut så här och är då för 12 liter
 
2,64 kg Pale ale 2-row
0,18 kg Munich
0,18 kg victory malt
0,12 kg wheat

 Malterna är precis som det står i boken och enligt recept.Det jag däremot har ändrat från boken är att jag väljer att använda en humle från australien som heter Galaxy. Om man söker på Galaxy så får man upp den här infon
 
"De klart identifierbara smakerna som Galaxy ger till ditt öl är: passionsfrukt och persika med rena citrusdofter som blir mer intensiva med senare givor."
 
Så här kommer humlen att tillsättas
 
 FWH 10g Galaxy
10 min 7g Galaxy
0 min 15 g Galaxy
 
Jästen för en APA ska vara väldigt ren och med det menar jag att den ska inte lämna ifrån sig en massa smaker så som tex vissa engelska eller belgiska jäster gör. I vanliga fall så hade jag valt wyeast ameican ale 1056 eller WLP 001. Men då jag har tvättat och tänkte återanvända en tillfällig jäst så blir valet denna gången Wyeast 1217-PC West Coast IPA Yeast.
 
OG 1.055
FG 1.010-1.015
IBU 41
COLOR 11,6 EBC
ALCOHOL 5,6 %
 

Alla ingredienser är beställda och jag kommer att uppdatera så fort jag börjar brygga.och då kommer det både bilder och fler tankar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: