onepint.blogg.se

Följ med mig när jag brygger och dricker mig igenom Brewing classic styles

Presentation

Kategori: Allmänt

Jag tänkte börja med att presentera mig och förklara varför jag väljer att starta en blogg angående ölbryggning.
 
Jag är 22 år gammal och har bryggt öl i ca 2 års tid. Det senaste året har det blivit mer och mer seriöst,ja man kan nästan säga att jag blivit besatt,då jag spenderar ca 2-3 timmar om dagen läsandes om öl,bryggeritekniker eller ingredienser.Så om du frågar min sambo så ja jag har blivit besatt men frågar du mig så lär du få precis samma svar som du får av en alkolist " jag har det under kontroll och kan sluta precis när jag vill",
 
Det finns så otroligt mycket att läsa om hur man framställer öl och alla har sina små saker som vi göra olika,men i slutet så får vi alla ut precis samma produkt,och det är det som jag gillar med att brygga. Att sedan kunna tillverka världens äldsata dryck i sitt eget kök, det är ganska så coolt.

Tanken med denna bloggen var att dokumentara min resa genom världens olika stilar av öl. Till min hjälp så har jag boken Brewing classic styles som innehåller 80st recept som alla har vunnit medaljer och som representerar just den stilen på ett bra sätt.I den boken så finns där otroligt många stilar som jag inte bryggt och som jag inte ens har druckit.så det ska bli både otrolgt roligt och spännande att få se vad jag verkligen inte gillar med öl (om det nu finns något) och vad jag verkligen älskar.
 
 
Då jag bara bryggt i två å så har jag inte hunnit få ihop all utrustning som jag vill ha,men jag jobbar på det.Så även det ska bli roligt att dokumentera,tex hur stor skillnad kommer det att bli när jag bygger ett skåp som kan hålla stadig temperatur när jag jäser, eller hur stor skillnad från nu kommer det att bli när jag tillsätter syre från flaska istället för att vispa eller skaka vörten.Alla byggprojekt och tankar kommer jag att lägga upp här.
 
Så jag hoppas att denna resan genom BCS samt att få se hur man brygger öl hemma,kan vara intressant för någon.
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Sophie Wirsén säger:
    2014-01-31 | 17:36:51

    Spännande blogg! Längtar tills man får chansen att köpa onepint på krogen :)

    Svar: Tackar :) .dagen då man kan köpa min öl på krogen kommer att komma. Håller på att putsa lite på recepten som jag har och under tiden så samlar jag på mig utrustning.Men vem vet,kanske i slutet på året så.
    Hampus Liddell

Kommentera inlägget här: