onepint.blogg.se

Följ med mig när jag brygger och dricker mig igenom Brewing classic styles

Pale ale i kyl och lite nytt i bryggeriet

Kategori: Allmänt

Det var ett litet tag sedan som jag skrev här,Men som vi alla vet så tar ölen sin tid och det är inte så mycket som händer när den är på flaska. Den har stått 3 veckor i rumstemperaturr så att kolsyra bildes och jag har nu flyttat in den i kylskåpen som står på 6 grader. Den kommer att få spendera 4 veckor där och följer då samma tidsrytm som jag har haft för alla mina andra öl.
 
Jag har och håller fortfarande på att kämpa mig igenom en hemsk förkylning men jag har änndå lyckats skaffa en ny rolig sak till mitt bryggande. Med lite hjälp så har jag installerat/byggt ihop en stc-1000 controller som gör att jag kan styra jästemperatuen i ett kylskåp.Jag satte in en liten kupevärmare och kan nu jäsa mellan allt från 4 grader till 30. Detta öppnar upp för en hel del intressanta öl som måste jäsa på lägre temperaturer, Tex så kan jag äntligen testa att göra någon lager.
'
Men det är inte bara det som lockkar mig utan det är även en skön känsla att veta att jag kan jäsa vid precis rätt temperaturer för en specifik jäst. Jag slipper stora skillnader i temperaturen som jag haft innan, Och det ska bli otroligt roligt att se vilken skillnad det kommer att ha på mina öl. Vad jag har läst och vad många har sagt är att ha koll på jästemperaturen är det bästa steget dem tagit. Utan att ha testa det än så kan jag förstå tanken bakom det. Jag gjorde en lite löjlig jämförelse med oss människor, Och det var att om vi inte får mat och en bra miljö att arbeta i hur ska vi då kunna göra ett bra jobb ?.
 
Så det kliar otroligt i kroppen att få testa kylen och som det ser ut nu så kommer nästa öl antagligen att bli en kölsch från BCS då det är vad min bror vill ha till sin student.
 
Jag kommer att slänga upp bilder på kylen senare när jag är hemma igen och kan lägga upp bilderna.
Kommentera inlägget här: