onepint.blogg.se

Följ med mig när jag brygger och dricker mig igenom Brewing classic styles

Allmänt

Kategori: Allmänt

Det tar sina en viss tid att dricka upp 18 Liter på i princip egen hand, det är därför det ine kommit någon updatering här. Men denna pale ale är otroligt god och jag måste säga att den har klarat sig väldigt bra med lite ålder.
Självklart så har doften minskat och den slår inte en i ansiktet längre med doft av mango och passoion, men lite doft är där allt.
 
Något som jag märkte med denna ölen var att doften var kraftigare och har stannat kvar längre än alla andra humlerika öl som jag har bryggt. Vad exakt detta kan  bero på är lite svårt, det kan vara allt från att det var första ölen som jag ändrade min vattenprofil. Eller så kan det vara som så att det är bättre humlearom för att jag nu har all öl i ett fat och mindre syre kommer in, men för att göra det ännu jobbigare så kan det även vara för att jag tillsatte nästan all humle i slutet på koket.
 
Man ska ju som vi alla vet inte göra en massa saker för då vet man inte vad som har fungerat Men i detta fallet så kommer jag ändå att fortsätta med alla dessa sakerna för alla öl jag brygger Förutom att ha i all humle sent, detta kommer bara göras på APA/IPA/DIPA.
 
Den senaste tiden har jag spenderat mycket tid med att läsa om att brygga lager öl. Detta är något som jag inte gjort och för att vara ärlig har jag inte heller drucikt så många lager öl.
När det blir en lager får vi se, just nu funderar jag på all tid det tar att lagra dessa öl. Eftersom att jag både jäser och serverar från samma kyl och bara har plats för en behållare, så innebär det att jag hade stått utan öl från bryggdag av lager tills det att den lagrats klart. Detta är något som inte känns allt för lockande just nu.
 
Men jag får helt enkelt vänta och se vad jag bestämer mig för att göra. Jag har så många öl jag vill brygga just nu, så vad nästa blir och när nästa blir vet jag ej.
 
Men så fort jag vet vad det blir och hur receptet ser ut så kommer jag att lägga upp det här.
.
 
 

KOMMENTARER:

  • Engberg säger:
    2015-08-22 | 23:04:57
    Bloggadress: http://Http://bryggblogg.se/bolindercraftbrewery

    Varför brygger du inte mindre satser och oftare ? =)


    Svar: Jag har funderat på det men det har bara inte blivit av. Ligger kvar lite som vana att brygga 18-20 liter. Detta gjorde jag innan när jag satte på flaska och gav bort mer öl. Så vi får se det blir nog mindre satser i framtiden.
    Hampus Liddell

Kommentera inlägget här: